|
|
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΚΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΛΟΓΟΣ
|
|
|
|
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
- TZEHMΣ ΜΑΝΟΣ, 2002
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Όπως πίστευαν και οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι Αναξίμανδρος, Αναξιμένης και Ηράκλειτος, τα πάντα στο σύμπαν υπόκεινται σε έναν αέναο κύκλο γέννησης, ωρίμανσης, παρακμής, φθοράς και έπειτα αναγέννησης κ.ο.κ. Δυστυχώς ο κόσμος, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί, έχει κλείσει τον κύκλο του. Έτσι, όπως προαναφέρθηκε, θα υπάρξει ένα τέλος στο ανθρώπινο γένος που θα οφείλεται σε κάποιον μεγάλο πόλεμο ή στην μεγάλη καταστροφή του περιβάλλοντος που θα καταστήσει τη γη μη βιώσιμη. Σχετικά με το πρώτο, οι τεταμένες σχέσεις μεταξύ των κρατών που όπως τονίστηκε τεχνηέντως δημιουργούνται εξαιτίας στρατιωτικών, οικονομικών και πολιτικών κινήτρων από τα ισχυρά κράτη, αν ξεφύγουν από τον έλεγχο του στημένου παιχνιδιού, μπορούν να καταστρέψουν τη γη. Η καταστροφή του πλανήτη μπορεί να γίνει από κράτη ή τρομοκρατικές οργανώσεις, με την χρήση πυρηνικών βομβών ή χημικών όπλων ή βιολογικών όπλων ή συνδυασμό των παραπάνω. Τα χημικά αέρια μπορούν να προκαλέσουν ακαριαίο θάνατο. Παραδείγματα είναι το αέριο της μουστάρδας, το χλώριο (τα δύο αυτά χρησιμοποιήθηκαν από τους Γερμανούς στον 1ο παγκόσμιο πόλεμο), το φωσγένιο, η αμμωνία (λιγότερο σοβαρή σε σχέση με τα άλλα), το αέριο ``σαρίν΄΄ και τα νευροτοξικά αέρια. Κάποια χημικά αέρια προκαλούν πολλαπλές φλύκταινες (φουσκάλες με υγρό) στο δέρμα και στο αναπνευστικό σύστημα και οδηγούν σε μαρτυρικό θάνατο. Αν δεν επέλθει ο θάνατος από παράλυση των αναπνευστικών μυών ή από πνευμονικό οίδημα και καρδιακή ανακοπή, το άτομο θα επιζήσει με σοβαρά νευρολογικά προβλήματα (παραλύσεις, τύφλωση και άλλα) από την τοξικότητα των χημικών αερίων στο νευρικό σύστημα. Από την άλλη, τα βιολογικά όπλα έχουν υποτιμηθεί. Και όμως ένα κουταλάκι ενός ισχυρού βακτηριδίου όπως ο άνθρακας ή η πανώλη, μπορούν να σκοτώσουν τον πληθυσμό της Νέας Υόρκης. Οι επιστήμονες είναι τόσο καλοί στην δουλεία τους ώστε έχουν δημιουργήσει ιούς (όπως ο ιός έμπολα που κάποια κράτη συνέλεξαν τις δήθεν ιατρικές αποστολές τους στην Αφρική) ή βακτήρια με τόσο ανθεκτικά στελέχη που είναι αδύνατον να ανταποκριθούν σε κάποιο εμβόλιο ή αντιβιοτικό, αντίστοιχα. Ούτε μπορούν να ανταποκριθούν σε κάποια άλλη θεραπεία. Αν κάποιος ρίξει μια τοξική χημική ουσία στο υδραγωγείο μιας μεγαλούπολης, τότε θα πεθάνουν οι περισσότεροι κάτοικοί της. Αν ριφθεί κάποιος ιός ή βακτήριο, τότε δεν θα γίνει αντιληπτός άμεσα (η επώαση του μικρόβιου κυμαίνεται από μερικές ώρες ως πολλές εβδομάδες) και όλοι οι κάτοικοι της μεγαλούπολης θα πεθάνουν. Σε ό, τι αφορά την καταστροφή του περιβάλλοντος, το φαινόμενο του θερμοκηπίου σε συνδυασμό με την αυξημένη δραστηριότητα του ηλίου, θα καταστήσουν τον πλανήτη μας μη βιώσιμο. Αυτό δεν θα γίνει οπωσδήποτε με μια ξηρασία, αλλά μπορεί να γίνει από ραγδαίες κλιματολογικές αλλαγές που θα οδηγήσουν σε επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα όπως θύελλες, βροχές, τσουνάμι και κυκλώνες. Εξάλλου, οι κλιματολογικές αλλαγές θα οδηγήσουν τους ανθρώπους σε πόλεμο επιβίωσης, αν δεν έχει ήδη αλληλοεξοντωθεί το ανθρώπινο γένος από γενικευμένη πολεμική σύρραξη …Ο πόλεμος αυτός ίσως θα γίνει για το νερό, εξαιτίας της επιτεινόμενης λειψυδρίας. Η πιο πιθανή, όμως, εκδοχή είναι ότι το ανθρώπινο γένος θα έχει ήδη αφανιστεί από έναν εξοντωτικό πόλεμο, πρώτου προλάβει η καταστροφή του περιβάλλοντος να τον αφανίσει… Ο πολίτης σήμερα προτιμάει τον ρόλο του υπηκόου και δεν έχει διάθεση να αγωνιστεί για έναν καλύτερο κόσμο. Έτσι, δίνει το δικαίωμα σε κάθε δικτατορίσκο, ακολουθώντας τις εντολές των μυστικών υπηρεσιών, να κυβερνάει το κράτος. Η ειρωνεία είναι ότι αυτό το αποκαλούν δημοκρατία... Αλλά ακόμα και αν υπήρχαν μαζικά κινήματα ενάντια στην καταπίεση των ισχυρών ή/και αυταρχικών κρατών, τότε θα κατέληγαν ακριβώς εκεί που κατέληξαν και οι διαδηλώσεις που έγιναν σε όλη τη γη την δεκαετία του 1960, δηλαδή σε μεγαλύτερη υποδούλωση στο σύστημα… Το πρόβλημα δεν λύνεται με το να πέσουν οι κυβερνήσεις και να αναδειχθούν δήθεν πιο δημοκρατικοί ηγέτες. Πρέπει να γίνει κατανοητό πως για να αντιμετωπιστεί ο αυταρχισμός και η καταπίεση των ασθενών από τους ισχυρούς, χρειάζεται πρώτα να χτυπηθούν και να ξηλωθούν αυτοί που κυβερνούν αφανώς, πίσω από τα ανδρείκελα που παριστάνουν τους προέδρους και τους πρωθυπουργούς. Αυτοί που δικτατορεύουν αφανώς είναι: οι μυστικές υπηρεσίες, το εβραϊκό λόμπι, οι εταιρίες πετρελαίου (αυτές δημιούργησαν και δημιουργούν τους πολέμους στην Μέση και Εγγύς Ανατολή), οι βιομηχανίες παραγωγής όπλων (αυτές δημιουργούν τους πολέμους για να πουλήσουν όπλα δισεκατομμυρίων δολαρίων και επίσης δημιουργούν τεχνητές πολεμικές κρίσεις που οδηγούν στον υπερεξοπλισμό των κρατών), τα εργοστάσια παραγωγής ναρκωτικών (αυτά διακινούν τα ναρκωτικά με την βοήθεια των μυστικών υπηρεσιών, κρατικών αξιωματούχων και των διεθνών καρτέλ) και οι μεγάλες εταιρίες και βιομηχανίες (αυτές καθορίζουν την παγκόσμια οικονομία). Πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν είναι φυσικά οι μυστικές υπηρεσίες που είναι κυριολεκτικά κράτος εν κράτει… Εξάλλου, οι μυστικές υπηρεσίες, είναι όπως λέει και το όνομά τους, μυστικές και οι πράκτορές τους είναι διεσπαρμένοι ανάμεσα μας. Με αυτούς και με άλλα σύγχρονα μέσα – όπως οι κατασκοπευτικοί δορυφόροι και οι μικροκάμερες – σήμερα το σύστημα παρακολουθεί τα πάντα. Η αντιμετώπιση κάποιου ή κάποιων από τους παραπάνω αφανείς κυβερνήτες είναι πολύ δύσκολη. Αν κάποιος επιχειρήσει να τα βάλει με το σύστημα μεμονωμένα, θα τον δολοφονήσουν ή θα τον… αυτοκτονήσουν με τέτοιον τρόπο, ώστε να φανεί τροχαίο δυστύχημα ή ατύχημα ή υπερβολική δόση ναρκωτικών ή ψυχοφαρμάκων. Εξάλλου, υπάρχουν μέθοδοι με τους οποίους κάποιος μπορεί να εκτελεστεί με ουσίες ή με άλλον τρόπο που να μην γίνει αντιληπτός από την ιατροδικαστική υπηρεσία. Αν οι πολίτες αντιδράσουν μαζικά, τότε θα έχουν να αντιμετωπίσουν στρατιές πάνοπλων αστυνομικών, δίκην πραιτοριανών, και αν αντιδράσουν στους παραπάνω αφανείς δικτάτορες, τότε θα έχουν να αντιμετωπίσουν ακόμα και τον στρατό, με το πρόσχημα ότι είναι τρομοκράτες. Οι ισχυρές αντιδράσεις του κινήματος θα τρομοκρατήσουν πολλούς αγωνιστές από τους οποίους άλλοι θα τα παρατήσουν και άλλοι θα προσχωρήσουν στο σύστημα. Οι λίγοι που θα απομείνουν δεν θα μπορέσουν να νικήσουν τις στρατιές των δυνάμεων καταστολής των ισχυρών. Ας θυμηθούμε πως όταν το 1989 χιλιάδες νέοι στην Κίνα διαδήλωσαν ενάντια στο άγριο πρόσωπο του κομμουνισμού (πρακτικά ο κομμουνισμός οδήγησε σε πείνα, εξαθλίωση, και δεν διαφοροποιήθηκε από τον φασισμό – βλ. σταλινισμός), τότε η κυβέρνηση έστειλε τον στρατό στην πλατεία Τιέν Αν Μεν που σκότωσε δεκάδες νέους. Όσοι συνελήφθησαν, με συνοπτικές διαδικασίες δικάστηκαν και εκτελέστηκαν με μια σφαίρα στο κεφάλι …. Ίσως αν το κίνημα ήταν πιο μαζικό και συμμετείχαν οι 1. 2 δισεκατομμύρια κάτοικοι της Κίνας, τότε η έκβαση θα ήταν διαφορετική …Πάντως, στη Ρωσία και στις χώρες του ανατολικού μπλοκ ο κομμουνισμός δεν έπεσε από μόνος του, αλλά με έξωθεν παρεμβάσεις, ίσως των ΗΠΑ. Πριν έγινε αναφορά στην σφαγή της πλατείας Τιέν Αν Μεν στην Κίνα το 1989. Όμως, ανάλογη σφαγή – λιγότερο γνωστή – έγινε στην πλατεία Τλατελόλκο της πόλης του Μεξικό στις 2 Οκτωβρίου του 1968, λίγο πριν την έναρξη των ολυμπιακών αγώνων. Συγκεκριμένα, σε διαδήλωση φοιτητών και εργαζομένων οι αρχές άνοιξαν πυρ στο πλήθος το οποίο με την βοήθεια ταγμάτων θανάτου. Το αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν 33 νέοι κατά την κυβέρνηση, αριθμός που σύμφωνα με ανεξάρτητες πηγές ανερχόταν στους 635 νεκρούς. Είναι, όμως, τα πράγματα στην πράξη τόσο απαισιόδοξα; Κατά τον γράφοντα η ιστορία θα αποδείξει τα λεγόμενά του. Για τους αισιόδοξους προτείνω να μην ταλαιπωρούνται με διαμαρτυρίες! Αρκεί να περιμένουν την καταστροφή του ανθρωπίνου γένους που θα …λύσει το πρόβλημα, ώσπου να ξαναδημιουργηθεί πάλι ο άνθρωπος στη γη από πρωτόγονες μορφές ζωής! Αν η μαζική αντίσταση ενάντια στο σύστημα δεν γίνει, τότε ο πλανήτης θα καταστραφεί. Όμως, ο κόσμος προτιμάει να τον κατευθύνουν και να τον ελέγχουν άλλοι. Προτιμά να έχει την σίγουρη δουλειά του. Προτιμάει να ξοδεύει καθημερινά μόνον μισή ώρα για την ενημέρωσή του από την τηλεόραση. Προτιμάει να κάθεται στην καρέκλα του και να βαυκαλίζεται παρακολουθώντας τηλεόραση ή να σπαταλάει την ώρα του λέγοντας σαχλαμάρες στο διαδίκτυο, αντί να διαβάσει κάποιο ενδιαφέρον άρθρο ή βιβλίο. Η σημερινή κατάσταση του δήθεν πολιτισμένου κόσμου προκαλεί αηδία και όνειδος στον γράφοντα που θα προτιμούσε να ζει σε άλλη εποχή: στην αρχαία Αθήνα του 5ου π.Χ αιώνα. Φυσικά, όμως, η ανοχή στο σύστημα δεν είναι η κατακλείδα αυτού του συγγράμματος. Ας δούμε, λοιπόν, ποίος είναι ο ρόλος που καλείται να παίξει ο κάθε πολίτης του πλανήτη. Είναι γνωστή η εικόνα των διαδηλωτών που διαλύονται σαν κοπάδι προβάτων, μόλις οι δυνάμεις καταστολής αρχίσουν την επίθεσή τους. Η εικόνα του κρυμμένου διαδηλωτή δεν είναι η λύση. Ούτε είναι λύση η εικόνα ομάδας διαδηλωτών που σπανέ μια βιτρίνα και μετά τρέχουν. Η λύση είναι η μαζική αντίδραση στο κατεστημένο με θάρρος και συναίσθηση γιατί γίνεται και σε ποιον πραγματικά θα έπρεπε να γίνεται. Το σύστημα δεν θα διστάσει να εκτελέσει εκατομμύρια διαδηλωτές, αν εναντιωθούν σε όλους αυτούς που κυβερνούν αφανώς. Ο διαδηλωτής, ακόμα και αν δεν πιστεύει σε μια αβέβαιη ηθική επιβράβευση, πρέπει – σαν τους αρχαίους Έλληνες πολεμιστές – να έχει κίνητρο ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές, ώστε να μην διστάσει μπροστά στις δυνάμεις καταστολής του συστήματος, να μην κρυφτεί και να μην τρέξει όταν αυτές επέμβουν. Πρέπει να είναι έτοιμος με θάρρος και χωρίς υποχώρηση να δώσει τη ζωή του πολεμώντας το κατεστημένο, σαν σύγχρονος Σπαρτιάτης. Ίσως τότε, η αντίστροφη μέτρηση που έχει αρχίσει στη γη να σταματήσει και η ανθρωπότητα να σωθεί, μιας και το θέμα δεν είναι απλά η αποκατάσταση της πραγματικής δημοκρατίας στους λαούς. Το θέμα είναι ο καθένας να καταλάβει ότι αν η σημερινή κατάσταση συνεχιστεί, τότε το τέλος του κόσμου είναι προδιαγεγραμμένο… Μπορεί, όμως, να εναντιωθεί ο πολίτης – υπήκοος ενάντια στο σύστημα, όταν η εκπαίδευση, τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο ελέγχονται από αυτό και όταν ο ίδιος δεν ενδιαφέρεται για την αντικειμενική του ενημέρωση για τα πολιτικά τεκταινόμενα στη γη; Μπορεί να εναντιωθεί ο πολίτης στο σύστημα που με χιλιάδες μικροκάμερες, με παρακολουθήσεις των συζητήσεων και των e – mail του στο διαδίκτυο, με το σύστημα παρακολούθησης ``Echelon΄΄ και άλλα μέσα παρακολούθησης, γνωρίζει το κάθε του βήμα και διαθέτει πλήρες προφίλ των απόψεών του, των πολιτικών του θέσεων, της ψυχολογίας του, ακόμα και των ευαίσθητων δεδομένων του; Φυσικά όχι. Το σύστημα, με την προσφορά υλικών αγαθών, εγκλωβίζει τους ανθρώπους στον ευδαιμονισμό που τους καθιστά άβουλους. Το κυνήγι των υλικών αξιών και απολαύσεων, καθώς και η μάχη για απόκτηση περισσοτέρων από αυτά είναι το πραγματικό όπιο του λαού. Παράλληλα, η αδιαφορία των ανθρώπων για τα κοινά, τους καθιστά άβουλα ενεργούμενα όντα – κατευθυνόμενα από το σύστημα. Ο σύγχρονος άνθρωπος δέχεται δεκάδες πληροφορίες από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο που τις θεωρεί ως δεδομένες. Είναι όμως; Στο δοκίμιο αυτό αποκαλύφθηκε πως το σύστημα με μεγάλη ευκολία ελέγχει τον λαό. Ποία πρέπει να είναι η απάντηση στην χειραγώγηση; Ο Καρτέσιος (41) έλεγε: ``σκέφτομαι, άρα υπάρχω΄΄. Θα συμπλήρωνα αυτό που υπαινίσσεται ο Καρτέσιος: αμφισβητώ, αμφιβάλλω, μελετώ και κριτικάρω τα πάντα, άρα υπάρχω! Υφίσταμαι με αυτόν τον τρόπο ως μοναδική προσωπικότητα και όχι ως ένα ετεροπροσδιοριζόμενο άτομο και ένα νούμερο του συστήματος... Αμφισβητήστε
λοιπόν τα πάντα,
ακόμα και αυτό
το δοκίμιο. Η αντίθεση
πάντα οδηγεί
αριστοτελικά
στην σύνθεση.
Σήμερα οι γνώσεις
είναι άπειρες
και ο καθένας
μας γνωρίζει
μονάχα ένα μικρό
κομματάκι του
επιστητού: αυτό
που έχει σπουδάσει.
Αντιθέτως, στην
αρχαία Ελλάδα
οι νέοι μάθαιναν
μουσική, τραγούδι,
χορό, γράμματα,
φιλοσοφία, μαθηματικά,
γεωμετρία, αστρονομία,
ιατρική, φυσική
και άλλες επιστήμες.
Επίσης, γυμνάζονταν
καθημερινά και
τα γυμναστήρια
ήταν κέντρα μάθησης
αφού εκεί δίδασκαν
και φιλόσοφοι.
Σε ό, τι αφορά την μουσική, οι νέοι στην αρχαία Ελλάδα μάθαιναν κυρίως λύρα και αυλό, όργανα με αρμονία που προκαλούν το αίσθημα ευαρέσκειας και καλλιεργούν το ήθος. Σήμερα πολλοί νέοι μαθαίνουν ντραμς, ηλεκτρική κιθάρα και άλλα κακόηχα μουσικά όργανα. Από την άλλη, αν κάποιος θέλει να μάθει πιάνο χρειάζεται μια ολόκληρη περιουσία για να το αγοράσει και 15 έτη για να το μάθει. Αλλά και η ίδια η κλασσική μουσική έχει εξαφανιστεί από την ποπ και τα άλλα σχιζοειδή νέα ρεύματα. Σε ό, τι αφορά την γυμναστική στην αρχαία Ελλάδα, αυτή συμβάδιζε με την καλλιέργεια του πνεύματος. Σήμερα αυτοσκοπός της είναι ο ναρκισσισμός και ο εντυπωσιασμός των άλλων, αντί του αρχαιοελληνικού κάλλους. Η
κατακλείδα δεν
είναι να διαβάσουμε
όλα τα έργα των
αρχαίων Ελλήνων
φιλοσόφων, ρητόρων
και επιστημόνων.
Δεν είναι το ζήτημα
να διαβάσουμε
και να αποστηθίσουμε
για παράδειγμα
όλο το έργο του
Θουκυδίδη όπως
έκανε ο Θεσσαλονικιός
καθηγητής – πολιτειολόγος
Κώστας
Ζουράρις.Το
θέμα είναι να
καταλάβουμε
την ουσία του
αρχαίου ελληνικού
πολιτισμού και
να συνειδητοποιήσουμε
ότι έχει επηρεάσει
τον παγκόσμιο
πολιτισμό. Αν
δεν υπήρχαν οι
αρχαίοι Έλληνες,
τότε ο κόσμος
σήμερα θα ήταν
τελείως διαφορετικός.
Φυσικά, οι αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε πολλά μειονεκτήματα με κυριότερα τον φασισμό της αθηναϊκής ηγεμονίας έναντι των συμμάχων της, τον φασισμό των Μακεδόνων που με την βία ένωσαν τους Έλληνες, την χαμηλή θέση της γυναίκας (με εξαίρεση την Σπάρτη, την μινωική Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου), τον θεσμό της δουλείας, τον φθόνο που οδήγησε στην εκτέλεση πολλούς σοφούς (Σωκράτης) και στην εξορία πολλούς άλλους (Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Πρωταγόρας, Αναξαγόρας), την ύπαρξη δημοκρατίας μόνον στη Αθήνα και στις αποικίες της ή στις συμμαχικές της πόλεις στις οποίες με την βία των όπλων εξεδίωχνε τους αριστοκρατικούς και εγκαθιστούσε δική της κυβέρνηση δημοκρατικών, την ύπαρξη τυραννίδων που εκτέλεσαν μεγάλους σοφούς (έγδαραν ζωντανό τον Ζήνωνα τον Ελεάτη, ίσως έκαψαν τον Πρωταγόρα). Το μεγαλύτερο μειονέκτημα ήταν οι συνεχείς πόλεμοι μεταξύ των ελληνικών πόλεων (και αργότερα μεταξύ των ελληνιστικών βασιλείων) που δεν σταμάτησαν έως ότου οι Ρωμαίοι κατέλαβαν την Ελλάδα. Σε ό, τι αφορά την κατ’ επίφασιν ομοφυλοφιλία – κατ’ ουσίαν αμφιφυλοφιλία των αρχαίων Ελλήνων (όχι, φυσικά, όλων), δεν αποτελεί μειονέκτημα, αφού η αμφιφυλοφιλία ήταν κοινωνικά αποδεκτή και ίσχυε και σε άλλες χώρες. Σήμερα, η ομοφυλοφιλία είναι αποδεκτή ως ιδιαιτερότητα και η αύξησή της σχετίζεται – δυστυχώς – με τον ``ευνουχισμό΄΄ των παιδιών από τους γονείς τους. Είναι γεγονός πως η ίδια η κοινωνία, σε κάθε ιστορική στιγμή, καθορίζει το φυσιολογικό και το ``ανώμαλο΄΄ (ότι δεν συμβαδίζει με την καθεστηκυία κοινωνική ηθική). Εμείς πρέπει να διδαχθούμε από τα λάθη του ελληνικού πολιτισμού. Συνάμα πρέπει να μάθουμε για όσα κανένα σχολείο στον κόσμο, ούτε στην Ελλάδα, δεν διδάσκει για τους αρχαίους Έλληνες. Πρέπει να μάθουμε ότι οι αρχαίοι Έλληνες ανέπτυξαν τις επιστήμες, τις τέχνες και τα γράμματα. Αλλά το ζήτημα είναι να ξέρουμε την αλήθεια και κυρίως να γνωρίσουμε σε βάθος τους αρχαίους Έλληνες επιστήμονες και φιλοσόφους. Στο διαδίκτυο, σε συνομιλία μου με έναν ηλίθιο νέο από τις ΗΠΑ, μου είπε πως βαρέθηκε να τους διδάσκουν στο σχολείο για την αρχαία Ελλάδα και την μυθολογία της. Του απήντησα πως εφόσον οι ΗΠΑ δεν έχουν πολιτισμό αναγκαστικά θα πρέπει οι μαθητές να διδαχθούν την ιστορία κάποιου σημαντικού πολιτισμού. Αλλά αν το μάθημα που αναφέρεται στην αρχαία Ελλάδα είναι βαρετό τότε τρία τινά συμβαίνουν: ή οι δάσκαλοι παραθέτουν κουραστικές λεπτομέρειες σχετικά με μάχες και φιλοσοφίες ή οι νέοι είναι πλήρως αποχαυνωμένοι από την υποκουλτούρα που τους προσφέρουν και τις διάφορες ψυχοτρόπες ουσίες που λαμβάνουν ή από φθόνο οι μαθητές προκαταλαμβάνονται αρνητικά ως προς τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό ο οποίος είναι ο μοναδικός αρχαίος πολιτισμός που επέζησε μέχρι τους χαλεπούς καιρούς μας. Σε άλλη συνομιλία μου στο διαδίκτυο με έναν δεκαεννιάχρονο Γάλλο μαθητή, μου είπε πως στο σχολείο του στην Γαλλία τον διδάσκουν για τον Πελοποννησιακό πόλεμο, την αρχαία Αθήνα και κάποιους φιλοσόφους. Μου είπε να του μιλήσω για τον Σωκράτη. Του απήντησα πως θα προτιμούσα να του μιλήσω για κάποιον άλλον που δεν τον δίδαξαν οι άσχετοι με την αρχαία Ελλάδα καθηγητές του. Ως παράδειγμα διάλεξα να του μιλήσω για τον Ξενοφάνη τον Κολοφώνιο ο οποίος πρώτος είπε πως ο Θεός είναι ένας και επίσης πρώτος υποστήριξε την ανεξιθρησκία. Μετά του μίλησα για τον Πρωταγόρα που ήταν εναντίον του θεσμού της δουλείας και αναφέρθηκα επίσης και στον Ζήνωνα από το Κίτιον ο οποίος είπε πως δεν πρέπει να υπάρχουν διακρίσεις μεταξύ των δύο φύλων καθώς και μεταξύ των διαφορετικών φυλών. Συνδυάζοντας τα προηγούμενα με τις απόψεις του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη κατέληξα στο συμπέρασμα πως οι αρχαίοι Έλληνες κατ’ ουσίαν δημιούργησαν την βάση του χριστιανισμού (ο Χριστός είπε ο ίδιος ότι ήλθε να συμπληρώσει τα λεχθέντα) και των άλλων θρησκειών όπως του μωαμεθανισμού που αντέγραψε χριστιανικά στοιχεία. Τότε ο Γάλλος εξανέστη και μου απήντησε ότι διαφωνεί πλήρως μαζί μου. Ο Γάλλος μου είπε ότι γνώριζε πως οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ως αποικία την Μασσαλία. Όμως, τον πληροφόρησα ότι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν φθάσει ως την Αμερική, κάτι το οποίο δεν του το εδίδαξαν – έστω ως θεωρία. Επίσης, του είπα πως ο Πυθέας ξεκίνησε από την Μασσαλία, έκανε τον περίπλου της Αγγλίας της οποίας υπολόγισε το μήκος των ακτών, πέρασε κατόπιν από την Νορβηγία ή την Ισλανδία και έφτασε τελικά στις όχθες του ποταμού Βιστούλα στην Πολωνία. Ρώτησα τον Γάλλο μαθητή αν οι άσχετοι καθηγητές του ανέφεραν τον υπολογιστή των Αντικυθήρων και μου είπε πως δεν τον έχει ακούσει. Και όμως, είναι ο πρώτος υπολογιστής που λειτουργούσε ως αστρολάβος και μετρούσε παράλληλα τον χρόνο. Ρώτησα τον Γάλλο αν ήξερε πως οι αρχαίοι Έλληνες υποστήριξαν πρώτοι ότι η γη είναι σφαιρική (Ερατοσθένης – υπολόγισε και την περίμετρό της), περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της (Ηρακλείδης) και πως ο ήλιος είναι το κέντρο του σύμπαντος (Αρίσταρχος). Αυτός μου απήντησε την γνωστή σαχλαμάρα περί πτολεμαϊκού συστήματος (οι αγράμματοι καθηγητές έχουν κολλήσει σε αυτό και από φθόνο λησμονούν τους αρχαίους Έλληνες αστρονόμους) και ότι ο Γαλιλαίος και ο Κοπέρνικος, αντίστοιχα, υποστήριξαν τα άλλα δύο. Ρώτησα επίσης τον Γάλλο μαθητή αν τον εδίδαξαν ότι ο Αρχύτας είχε κατασκευάσει ιπτάμενη μηχανή την οποία ονόμασε ``περιστερά΄΄ και η οποία διήνυσε απόσταση 200 μέτρων στον αέρα. Ούτε αυτό τον εδίδαξαν. Επιπρόσθετα δεν ήξερε ότι ο Κτησίβιος επινόησε ατμοκίνητη μηχανή και ότι ο μαθητής του Ήρωνας εφηύρε ρολόι, αρμόνιο υδραυλικής πίεσης και μηχάνημα βολής με πεπιεσμένο αέρα. Τελικά,
το συμπέρασμα
που έβγαλα είναι
ότι στα ξένα σχολεία
και πανεπιστήμια
οι νέοι δεν μαθαίνουν
τίποτα για τον
πραγματικό ελληνικό
πολιτισμό και
τα επιτεύγματα
των αρχαίων Ελλήνων
σε όλους τους
τομείς. Αυτό γίνεται
από φθόνο προς
τους Έλληνες
και από αμάθεια
των καθηγητών.
Στα μη ελληνικά
σχολεία οι νέοι
βαριούνται το
μάθημα που αναφέρεται
στην αρχαία Ελλάδα,
γιατί οι καθηγητές
τους γεμίζουν
την κεφαλή με
κουραστικές
λεπτομέρειες
σχετικά με τον
Όμηρο και τα δύο
έπη του, την μυθολογία
(συχνά την παρουσιάζουν
ως ρωμαϊκή, ξεχνώντας
ότι οι Ρωμαίοι
την πήραν από
τους Έλληνες),
την αρχαία Αθήνα
και τον Περικλή,
τον Πελοποννησιακό
πόλεμο, τον Πλάτωνα,
τον Αριστοτέλη
και το Σωκράτη.
Όμως, δεν είναι
μόνον αυτά ο αρχαίος
ελληνικός πολιτισμός.
Ακόμα και στην
αμερικανοποιημένη
Ελλάδα (η ελληνική
κυβέρνηση αποτελεί
παράρτημα της
πρεσβείας των
ΗΠΑ), στα ελληνικά
σχολεία, οι νέοι
πάλι δεν μαθαίνουν
τον πραγματικό
ελληνικό πολιτισμό,
αλλά κάποιες
ανούσιες λεπτομέρειες.
Οι
νέοι στην Ελλάδα
σιχαίνονται
την αρχαία ελληνική
γλώσσα γιατί
δεν έχουν συνηθίσει
να την ομιλούν
από το Γυμνάσιο
(καλύτερα θα ήταν,
αντί της νεοελληνικής
γλώσσας που εμπεριέχει
άφθονες ξένες
λέξεις, να ομιλούσαν
στην Ελλάδα τα
αρχαία ελληνικά,
χωρίς το κουραστικό
πολυτονικό σύστημα
των αλεξανδρινών
φιλολόγων), αλλά
ξαφνικά τους
τα διδάσκουν
στο Λύκειο. Σχετικά
με την Ελλάδα,
μόνον επί δικτατορίας
του Μεταξά και
του Παπαδόπουλου
διδόταν έμφαση
στον αρχαιοελληνικό
πολιτισμό! Δυστυχώς,
πρέπει να γίνει
δικτατορία για
να μάθουν οι νέοι
στην Ελλάδα τον
αρχαιοελληνικό
πολιτισμό; Επί τη ευκαιρία, τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό διάφορα γελοία βιβλία τον αποκαλούν ελληνορωμαϊκό!!! Δεν αναφέρουν τα βιβλία ότι οι Ρωμαίοι ήταν βαρβαρικός επιθετικός λαός που όταν κατέλαβαν την Ελλάδα κατέστρεψαν αρχαιοελληνικά μνημεία τέχνης, έκλεψαν αγάλματα και άλλα αντικείμενα τέχνης από την Ελλάδα και αντέγραψαν πλήρως και κακέκτυπα τον ελληνικό πολιτισμό. Άλλωστε, οι Ρωμαίοι διδάχτηκαν τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό από τους Έλληνες που είχαν αποικήσει την Κάτω Ιταλία και την Σικελία. Συμπερασματικά,
χρειάζεται βαθύτερη
διείσδυση – παγκοσμίως
– στον πολιτισμό
των αρχαίων Ελλήνων.
Οι αρχαιολόγοι
επιτέλους πρέπει
να υιοθετήσουν
την λέξη ``σχετικό΄΄
στις απόψεις
τους και να μην
ομιλούν απόλυτα.
Στην επιστήμη
τα πάντα είναι
σχετικά και ανατρέψιμα,
τα πάντα είναι
θεωρίες και τίποτα
δεν είναι απόλυτο.
Η σχετικιστική
αντίληψη πρέπει
να διακατέχει
όλες τις επιστήμες
και τα γράμματα. Στην ιατρική καταρρίφθηκε η άποψη ότι έχουμε 100000 γονίδια στον πυρήνα του κάθε κυττάρου μας και διαπιστώθηκε πως τελικά είναι 30000. Στην νευροφυσιολογία καταρρίφθηκε και ο μύθος περί αδιαιρέτων νευρικών κυττάρων, αφού δαπιστώθηκε ότι νευρικά κύτταρα στην περιοχή του ιπποκάμπου στον εγκέφαλο διαιρούνται (η περιοχή αυτή σχετίζεται με τη μνήμη, τη μάθηση, την ψυχική διάθεση και τα συναισθήματα). Τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος μεταβάλλουν την εντροπία του εγκεφάλου και προάγουν την δημιουργία διακλαδώσεων και συνάψεων μεταξύ των νευρικών κυττάρων, καθώς και την μετάδοση νευροδιαβιβαστών (χημικές ουσίες)! Τα πάντα είναι χημεία, ακόμα και η ζωή! Στην φυσική διαπιστώθηκε πως το νετρίνο έχει τελικά απειροελάχιστη μάζα (δηλαδή ενέργεια) και επίσης πειραματικά έγινε κβαντική τηλεμεταφορά! Όλα, λοιπόν, είναι ανατρέψιμα και οι γνώσεις μεταβάλλονται συνεχώς. Επιτέλους
στην εποχή μας
πρέπει να σταματήσει
η πίστη πως ότι
μάθαμε στο σχολείο
είναι απόλυτο.
Όλα είναι θεωρίες.
Ακόμα και η ιστορία
βασίζεται σε
υποκειμενικές
απόψεις και ενίοτε
αδιασταύρωτες
περιγραφές ιστορικών.
Μόλις τον 20ο αιώνα
μ.Χ. η παγκόσμια
ανάπτυξη της
δημοσιογραφίας
οδήγησε στην
καλύτερη πληροφόρηση
σχετικά με τα
γεγονότα που
συμβαίνουν στον
κόσμο. Αλλά και
πάλι τα γεγονότα
παρουσιάζονται
φιλτραρισμένα
και μη αντικειμενικά.
Τελικά, ο Θεός
ο ίδιος γνωρίζει
την πραγματικότητα!!!
Αμφισβητώ, άρα υπάρχω είναι το συμπέρασμα. Αμφισβητώ τα πάντα που μου σερβίρονται από το σύστημα και ανατρέχω στις σταθερές αξίες (το σταθερές δεν σημαίνει απόλυτες) και ιδανικά της αρχαίας ελληνικής σκέψης. Δυστυχώς, η αρχαιοελληνική παιδεία έχει καταντήσει στείρος κλασικισμός. Στην πραγματικότητα δεν φτάνει μια ζωή ολόκληρη για να μελετήσει κάποιος όλα τα έργα των αρχαίων Ελλήνων σοφών και τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό (τέχνες, γράμματα και επιστήμες). Δεν είναι το ζήτημα να αποστηθίσουμε σημαντικούς αρχαίους Έλληνες σοφούς και να επιδεικνύουμε τις γνώσεις μας λέγοντας αποφθέγματά τους, με σκοπό να εντυπωσιάσουμε τους άλλους με τις δήθεν γνώσεις μας. Επίσης, λανθασμένη είναι η επίκληση οποιουδήποτε ανθρώπου – και αρχαίου Έλληνα – ως αυθεντία και να προβάλλεται η άποψή του ως απόλυτη, λες και είναι ο Θεός. Κάθε άνθρωπος, ακόμα και φιλόσοφος ή επιστήμονας, διατυπώνει την υποκειμενική του άποψη. Η
αρχαιοελληνική
παιδεία αποκτάται
με την μελέτη
του αρχαίου ελληνικού
πολιτισμού. Όμως,
ας θυμηθούμε
πως ο νέος στην
αρχαία Ελλάδα
μάθαινε μουσική,
χορό, τραγούδι,
γράμματα, φιλοσοφία
και επιστήμες
(αστρονομία, μαθηματικά,
γεωμετρία, ιατρική,
φυσική) και γυμναζόταν.
Αν ήθελε να προχωρήσει
τις γνώσεις του
γινόταν μαθητής
κάποιου φιλοσόφου
ή κάποιας φιλοσοφικής
σχολής. Σημειώνεται
ότι οι περισσότεροι
φιλόσοφοι ήταν
και επιστήμονες.
Αυτή ήταν η παιδεία του νέου στην αρχαία Ελλάδα και η αθηναϊκή δημοκρατία του Περικλή στηρίχθηκε στην ύπαρξη ενεργών πολιτών με ολιστική παιδεία. Οι νέοι δεν διδάσκονταν ανούσιες λεπτομέρειες για παρελθόντα ιστορικά γεγονότα και μεγάλους σοφούς. Άλλωστε, δεν υπήρχαν και βιβλία, αφού η προσωπική επαφή του δασκάλου – φιλοσόφου με τους μαθητές του αρκούσε για να κεντρίσει το ενδιαφέρον τους και με τον τρόπο αυτόν αποκτούσαν μόνιμες και μη στείρες γνώσεις. Οι λεπτομέρειες είναι χρήσιμες μόνον εφόσον αποκτηθεί η βασική παιδεία, αλλιώς αν δεν υπάρχει έξις σε αυτές με την επανάληψη, τότε γρήγορα ξεχνιούνται. Άρα,
παιδεία και αμφισβήτηση
είναι η απάντηση
στη παγκοσμιοποίηση
και στην αμερικανοποίηση
που οδηγούν τον
σύγχρονο άνθρωπο
στην πνευματική
ένδεια και μονομέρεια
και οδηγούν τα
κράτη στον εκφασισμό
και στην υποδούλωσή
τους στις ΗΠΑ.
Η απάντηση στην
παγκοσμιοποίηση
είναι: παιδεία,
καλύτερη – ολιστική
εκπαίδευση, αμφισβήτηση
των πάντων, απομάκρυνση
από την άποψη
πως όλα είναι
απόλυτα και θεώρηση
πως τα πάντα είναι
σχετικά. Το δυσκολότερο, όμως, είναι η αφύπνιση των ανθρώπων στους οποίους το σύστημα προσφέρει παραπληροφόρηση και υποκουλτούρα μέσω των ΜΜΕ και τους έχει καταντήσει νούμερα και μηχανές που δουλεύουν αδιακόπως για να βγάλουν τα ως προς το ζην, έχοντας ελάχιστο ελεύθερο χρόνο τον οποίον χρησιμοποιούν για ολίγο ύπνο και για ψυχοκτονία – διασκέδαση (διασκορπισμό της ψυχής), αντί για ψυχαγωγία και αντικειμενική πληροφόρηση από πολλές πηγές (κανάλια τηλεόρασης, εφημερίδες, διαδίκτυο) για τα γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο. Η επανάσταση θα ξεκινήσει από μέσα μας και θα είναι αναίμακτη, μιας και οι ΗΠΑ σύντομα θα καταρρεύσουν όπως όλες οι μεγάλες αυτοκρατορίες. Ο άνθρωπος, όμως, θα πρέπει να αντισταθεί στην μετατροπή του σε ετεροπροσδιοριζόμενο υπήκοο. Η ευθύνη για την κατάντια του κόσμου ανήκει σε όλους όσους δεν διαμαρτύρονται και δεν αμφισβητούν, αλλά ζουν ατομιστικά και εγωιστικά και δεν ασχολούνται με την κοινωνία, παρά μόνον όταν χρειαστεί να εξυπηρετήσουν ατομικά οφέλη. |