Articles by JAMES MANOS


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ - ΤΖΕΗΜΣ ΜΑΝΟΣ
2006


Αντί προλόγου: Το σχετικό και το απόλυτο


Είμαι ο πρώτος (μετά τον Νίκο Δήμου) Έλληνας συγγραφέας που από το 2002 εκδίδει τα κείμενά του δωρεάν για όλους στο διαδίκτυο (ίντερνετ). Η ανταπόκριση από τους αναγνώστες ήταν αποθαρρυντική. Ο αριθμός των αναγνωστών είναι ακόμα μικρός. Παρά ταύτα συνεχίζω. Με πολύ μεράκι έγραψα όλα αυτά τα κείμενα με σκοπό όχι φυσικά να διαδώσω τις απόψεις μου, αλλά να δώσω ένα μήνυμα: να ενημερώνεστε και να ευρύνετε τις γνώσεις σας. Είμαι εναντίον του μοντέλου του σύγχρονου homo consumer που έχει αποκτήσει κάποιες μονομερείς εξειδικευμένες γνώσεις που σχετίζονται με το επάγγελμά του και δεν έχει ελεύθερο χρόνο για πνμευματικές αναζητήσεις.

Τα αιτία των προβλημάτων του συγχρόνου ανθρώπου είναι δύο: ο καπιταλισμός και ο υπερπληθυσμός. Ο καπιταλισμός είναι η κεφαλαιοκρατία, δηλαδή το οικονομικό σύστημα που στηρίζεται στην ύπαρξη μεγάλων κεφαλαίων. Στην πράξη ο καπιταλισμός ευνοεί μόνον τους πλούσιους και τις μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες και βιομηχανίες. Ο φτωχός ή μικρομεσαίος που ψηφίζει ένα καπιταλιστικό κόμμα στις εκλογές είναι βλάκας! Από την άλλη, ο υπερπληθυσμός είναι συνέπεια της βελτίωσης της ιατρικής περίθαλψης και συνθηκών υγιεινής και της οικονομικής ανόδου των (δυτικών κυρίως) κοινωνιών. Ο υπερπληθυσμός είναι κάτι που ευνοεί τον καπιταλισμό που θέλει φθηνά εργατικά χέρια όπου η παραγωγή δεν είναι (εκβιο)μηχανοποιημένη. Δηλαδή, πολλές εταιρίες προτιμάνε φθηνά εργατικά χέρα σε κράτη όπως οι Ινδίες και η Κίνα όπου οι εργάτες (συχνά παιδιά) δουλεύουν, σαν σκλάβοι, για ένα κομμάτι ψωμί. Έτσι, οι βρωμερές εταιρίες και βιομηχανίες δεν προσφέρουν καθόλου δουλειά στον ντόπιο πληθυσμό (αλλά και να προσφέρουν μετά από λίγο προβαίνουν σε απολύσεις).

Ακόμα και στην Ελλάδα οι εταιρίες και βιομηχανίες βρήκαν φθηνά εργατικά χέρια σε γειτονικά βαλκανικά κράτη.

Σε ό,τι αφορά τον υπερπληθυσμό, πιστεύω στην θεωρία του μαλθουσιανισμού, δηλαδή της θεωρίας του Άγγλου οικονομολόγου Malthus σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται ο περιορισμός των γεννήσεων. Φανταστείτε ένα χωριό με 200 κατοίκους. Θα περνούσαν καλύτερα οι κάτοικοί του όταν το χωριό γέμιζε με 1000 κατοίκους; Που θα έβρισκαν όλοι δουλειά; Δεν καταλαβαίνετε πως σήμερα με τον υπερπληθυσμό έχουν καταρρεύσει οι οικονομίες όλων των δυτικών κρατών, αφού όλος ο κρατικός προϋπολογισμός διατίθεται για τις συντάξεις και την ιατρική περίθαλψη (εκατομμύρια ευρώ καταναλώνονται σε νοσηλεία στα νοσοκομεία - ιδίως στις πανάκριβες Μονάδες Εντατικής Θεραπείας - και σε ιατρικές εξετάσεις, οδηγώντας σε κατάρρευση τους ασφαλιστικούς οργανισμούς) ανθρώπων που μετά τα 65 τους είναι ουσιαστικά άχρηστοι (αν και θα μπορούσαν να μην είναι και να προσέφεραν εθελοντική εργασία σε νοσοκομεία, ιδρύματα και άλλους χώρους ή να συνέχιζαν να δουλεύουν).

Σήμερα, πέρα από τον εργασία, ο λιγοστός ελεύθερος χρόνος του ανθρώπου καταναλίσκεται μπροστά στην τηλεόραση ή σε νυκτερινή διασκέδαση - ψυχοκτονία και ανόητες κουβέντες στο διαδίκτυο. Να φανταστείτε πως ούτε οι αναγνώστες μου δεν έχουν τον χρόνο να διαβάσουν όλα τα κείμενά μου. Έτσι, προτιμούν εύπεπτα κείμενα όπως το κείμενό μου ``ΑΤΙΑ. Μύθος ή συνωμοσία;΄΄ το οποίο κατέστησαν με την βία best seller, αν και θα προτιμούσα οι αναγνώστες μου να επέμεναν με πιο σοβαρά κείμενα. Κάποιοι θα μπορούσαν να με κατηγορούν πως μιλάω επί παντός του επιστητού, χωρίς να είμαι ειδικός. Η απάντηση είναι πως πιστεύω στο μοντέλο του πανεπιστήμονα, το μοντέλο του ανθρώπου που ασχολείται και μελετά κάθε τομέα του επιστητού και όχι μόνον αυτού όπου ανήκει (επαγγελματικά). Πρότυπό μου είναι όλοι οι μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες άνδρες που ασχολούνταν από την ιατρική και τα μαθηματικά, μέχρι την φιλοσοφία και την αρμονία. Πρότυπό μου είναι άνδρες όπως ο Αριστοτέλης, ο Πλάτων, ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Ο κλασικός πανεπιστήμονας ήταν ο Αριστοτέλης που ασχολήθηκε από την βοτανική ως την φιλοσοφία. Ο δε Λεονάρντο Ντα Βίντσι ήταν Φλωρεντίνος ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας, μηχανικός, ανατόμος συγγραφέας και μουσικός, και έκανε καταπληκτικές εφευρέσεις. Σύγχρονος πανεπιστήμονας ήταν και ο Ευάγγελος Παπανούτσος, θεολόγος, φιλόσοφος, παιδαγωγός και ακαδημαϊκός, με ευρείες γνώσεις. Όμως, τι κάθομαι και λεω όλα αυτά, όταν βλέπετε πως στη ζωή αυτοί που βγάζουν πάρα πολλά λεφτά είναι αθλητές - όπως ποδοσφαιριστές, ηθοποιοί, τραγουδιστές και εκδιδόμενες/ εκδιδόμενοι, και όχι οι διανοούμενοι, με εξαίρεση αυτούς που το σύστημα χρησιμοποιεί απλά για να δείξουν δήθεν ότι το αμφισβητούν, αν και είναι αμειβόμενοι, σε αντίθεση με εμένα που διαθέτω δωρεάν τα κείμενά μου για όλους.

Τα άτομα υψηλής διανόησης όπως ο Αριστοτέλης είναι που έχω ως πρότυπο και θέλω να περάσω στους αναγνώστες μου το μήνυμα να μελετούν και να ψάχνουν όλους τους τομείς του επιστητού. Μόνον έτσι θα απαγκιστρωθούν από την απίστευτη ρουτίνα της καθημερινότητας και θα ανεβάσουν το πνεύμα τους σε ένα ανώτερο επίπεδο. Δυστυχώς η σύγχρονη κοινωνία (ιδίως η καπιταλιστική) αντιμετωπίζει τους πολίτες της ως υπηκόους, ως καταναλωτές και ως άβουλους ψηφοφόρους. Άλλωστε το κράτος ποτέ και σε καμία χώρα δεν προσφέρει ολιστική και ολοκληρωμένη παιδεία στους υπηκόους του. Τους προτιμά μονομερείς και αποβλακωμένους.

Με άλλα λόγια το κράτος αντιμετωπίζει τους υπηκόους του ως μάζα με μυαλό μικρού παιδιού (να μην πω ως βόδια!) που νομιμοποιεί συνεχώς τα εγκλήματά του (κράτους) και την καταδυνάστευσή του (λαού). Μόνον ο πολίτης με άποψη, με ευρεία παιδεία, με γενικότερες γνώσεις και με βούληση θα αντιμετωπίσει το τέρας που λέγεται κράτος και το οποίο έχει την τάση σαν τον Κρόνο να τον καταβροχθίσει στην κρεατομηχανή του καπιταλισμού ο οποίος κάνει ευτυχισμένους μόνον τους πλούσιους, τους κεφαλαιοκράτες, τους επιχειρηματίες.

Έτσι, επειδή πιστεύω στο ιδανικό της ευρείας γνώσης, τα κείμενά μου είναι πολυποίκιλα. Αυτό δεν σημαίνει πως στερούνται τα κείμενά μου επιστημοσύνης. Κάθε θέμα που αναλύω το έχω μελετήσει. Αν το έχω μελετήσει ορθά, αυτό επαφίεται σε εσάς, τους αναγνώστες να το αποδείξετε. Θα ήθελα λοιπόν από εσάς πριν υιοθετήσετε οποιαδήποτε άποψη ή σκέψη που αναλύεται σε κάποιο κείμενό μου και γενικά κάθε άποψη και πληροφορία να την ψάχνετε σε έγκυρες πηγές. Τέτοιες πηγές δεν είναι για παράδειγμα οι μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου που μπορούν να οδηγήσουν σε τελείως βλακώδεις και αναξιόπιστες σελίδες. Υπάρχουν αξιόπιστες πηγές όπως εγκυκλοπαίδειες, βιβλία, σοβαρά άρθρα εφημερίδων κτλ. Το διαδίκτυο μπορεί να οδηγήσει στην αναζήτηση των πληροφοριών, αλλά προσέξτε την πηγή ή τις πηγές να είναι έγκυρες. Να είναι επώνυμες και να είναι από κάποιον που έχει μελετήσει το θέμα.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν αυτά που γράφω εγώ είναι αλήθεια. Η απάντησή μου είναι πως αυτά που γράφω είναι αλήθεια (που είναι ευθέως ανάλογη της αλήθειας των πηγών μου), αλλά δεν είναι κατ' ανάγκη ``η΄΄ αλήθεια. Η αλήθεια είναι τελείως σχετική και θα έλεγα πως ο μόνος που την κατέχει εξ ολοκλήρου και αποκλειστικά είναι αυτό που αποκαλούμε Θεός! Δηλαδή αλήθεια = θεός (δεν είναι φυσικά ένα άκακο γεροντάκι που καθορίζει τα πράγματα στην γη), αλλά είναι, όπως αναφέρει ο γνωστός αστροφυσικός Steven Hawking, η δύναμη που πάτησε το κουμπί για να γίνει το big bang και να δημιουργηθεί το σύμπαν. Η αλήθεια, λοιπόν, είναι εν μέρει προσπελάσιμη στον άνθρωπο.

Αυτό που πρέπει να υιοθετήσετε όλοι είναι η θεωρία του fuzzy logic, δηλαδή η θεωρία ότι κάθε άποψη έχει κάποιο ποσοστό αληθείας, έχει για παράδειγμα 40% πιθανότητα αληθείας και 60% πιθανότητα μη αληθείας. Η μη αληθής πρόταση δεν είναι κατ' ανάγκη και ψευδής! Αυτή η άποψη στηρίζεται στον νόμο των πιθανοτήτων των μαθηματικών και της κβαντικής θεωρίας της φυσικής.

Ο σκεπτόμενος άνθρωπος πρέπει να σπεύσει να δεχθεί την ``επίσημη΄΄ και κρατούσα άποψη που του σερβιρίστηκε από τα ΜΜΕ, ιδίως την τηλεόραση; Φυσικά όχι! Κάθε τι έχει μια Χ πιθανότητα να ισχύει ή όχι.

Στα κείμενό μου ``ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ΄΄ προβάλλω το σύστημα της άμεσης δημοκρατίας. Αφού πέτυχε στην αρχαία Αθήνα του χρυσού αιώνα του Περικλή και στην αποικία της Θούριοι (στην Κάτω Ιταλία), γιατί να μην πετύχει σήμερα; Προτιμάτε μήπως να κυβερνάνε τον κόσμο οι ΗΠΑ και το εβραϊκό λόμπι της; Εβραϊκό λόμπι υπάρχει και σε άλλες χώρες, για παράδειγμα στην Γαλλία το εβραϊκό λόμπι ? που ελέγχει και το πανεπιστημιακό κατεστημένο ? επέβαλε το 2004 την απαγόρευση προβολής κινηματογραφικής ταινίας με θέμα την ζωή του Χριστού, για να μην (δήθεν) αναθερμανθεί ο αντισημιτισμός. Πολλοί αναγνώστες μου τονίζουν πως στην αρχαία Αθήνα στην άμεση δημοκρατία δεν συμμετείχαν οι γυναίκες και οι δούλοι. Αν και θεωρώ ότι ήταν απαράδεκτο να μην συμμετέχουν, εντούτοις πιστεύω ότι ορθώς δεν συμμετείχαν (!), γιατί δεν είχαν καμία ανάμειξη με τα κοινά (οι γυναίκες φρόντιζαν τα του οίκου και οι δούλοι εργάζονταν στηρίζοντας την οικονομία της πόλης) και επίσης δεν είχαν καμία μόρφωση. Η (υψηλού βαθμού) παιδεία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την δημοκρατία (άμεση ή κοινοβουλευτική).

Σήμερα το σύστημα με την υπερεξειδίκευση στην παιδεία και την αποβλάκωση που επιδιώκει με την υποκουλτούρα της τηλεόρασης, του κινηματογράφου (και τα 2 προβάλλουν βία, σεξ και ηλίθιες κωμωδίες) και των βίαιων παιχνιδιών στους υπολογιστές ή τα play station (με την βία των computer games και της τηλεόρασης μεγαλώνουν τα σημερινά παιδιά) προτιμά άβουλους και μονομερείς πολίτες με χαμηλό επίπεδο γενικής ολιστικής παιδείας, δηλαδή προτιμά αφιονισμένους υπηκόους που δεν θα διαμαρτυρηθούν στην καταδυνάστευσή τους (είπαμε ότι στον καπιταλισμό οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι) και την κατάφορη παραβίαση των ατομικών τους ελευθεριών (για παράδειγμα σε πολλές χώρες υπάρχουν παντού κάμερες, δήθεν για λόγους ασφαλείας).

Ποιο είναι λοιπόν το συμπέρασμα των παραπάνω παραδειγμάτων με την τρομοκρατία; Το συμπέρασμα είναι πως ότι μας σερβίρουν τα ΜΜΕ δεν είναι κατ' ανάγκη και αληθή. Είναι απλά αυτά που θέλει το σύστημα να μάθουμε. Με άλλα λόγια είναι μια παραπληροφόρηση και βάρβαρη και κατάφορη καταπάτηση της αλήθειας. Γενικότερα, το συμπέρασμα είναι ότι δεν πρέπει να μιλάμε με βεβαιότητα, αλλά με πιθανότητες. Αυτή είναι η θεωρία του fuzzy logic. Δεν πρέπει να ενστερνιζόμαστε μια άποψη επειδή την ακούσαμε στην τηλεόραση ή την διαβάσαμε στην εφημερίδα ή την είδαμε στο διαδίκτυο (ειδικά στο διαδίκτυο υπάρχουν άπειρες πληροφορίες, αλλά οι επιστημονικά τεκμηριωμένες είναι το 0,1%, οπότε να διαβάζετε μόνον επιστημονικά άρθρα π.χ. στη ιατρική να προτιμάτε το Medline).

Επίσης, δεν πρέπει να δεχόμαστε ως σίγουρα αληθή μια άποψη που διαβάσαμε σε κάποιο βιβλίο, ακόμη και σχολικό! Θα τολμούσα να πω ακόμα και σε πανεπιστημιακό βιβλίο να μην δέχεστε μια άποψη ως 100% αληθή. Στηριζόμενος στην πολύχρονη σταδιοδρομία μου στα θρανία σας λέγω πως έχω εντοπίσει κάποιες φορές, ευτυχώς ελάχιστα, μικρολαθάκια σε πανεπιστημιακά βιβλία ή έχω εντοπίσει θεωρίες που σήμερα έχουν καταρριφθεί και έχουν αντικατασταθεί από άλλες (αυτό είναι πολύ σύνηθες αφού σήμερα ένα βιβλίο, ακόμα και τη στιγμή που εκδίδεται, θεωρείται επιστημονικά ξεπερασμένο, αφού καθημερινά οι επιστημονικές απόψεις αλλάζουν).

Συνήθως στα περισσότερα επιστημονικά θέματα υπάρχουν θεωρίες που έχουν απορριφθεί ή θεωρούνται ξεπερασμένες. Έτσι, σημασία έχει να διαβάζουμε σύγχρονα επιστημονικά άρθρα που ασχολούνται με κάποιο θέμα. Όμως και αυτά ξεπερνιούνται ή επιβεβαιώνονται από νεότερες έρευνες. Ενίοτε υπάρχουν στημένες έρευνες, γι' αυτό προσέξτε αν κάποια π.χ. ιατρική έρευνα είναι χρηματοδοτούμενη από κάποια φαρμακευτική εταιρία! Σήμερα η έρευνα είναι δυστυχώς χειραγωγημένη από τις διάφορες εταιρίες, είτε λέγονται φαρμακευτικές, είτε εταιρίες που ασχολούνται με την κλωνοποίηση, είτε βιομηχανίες. Το γεγονός της στημένης έρευνας καθιστά ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη να μην δεχόμαστε ποτέ a priori μια έρευνα ή μια άποψη ως 100% αληθή ή αδιαμφισβήτητη. Απλά περιμένετε λίγο καιρό για να επιβεβαιωθεί ή να καταρριφθεί από μια άλλη έρευνα! Σας θυμίζω ακόμα και στην φυσική δεν υπάρχει σαφής ορισμός για απλούστατες έννοιες όπως η δύναμη και η βαρύτητα. Επίσης υπάρχει αντιβαρύτητα;

Η φυσική (όπως και τα μαθηματικά και η χημεία) είναι γεμάτη συμβάσεις. Έτσι, πολλοί νόμοι έχουν παγκόσμιες σταθερές που ένας θεός ξέρει αν είναι πραγματικά σταθερές. Σας θυμίζω τον νόμο της βαρύτητας με την παγκόσμια σταθερά G, τον νόμο Coulomb με το Κ, την σταθερά αερίων R κ.ο.κ. Επίσης, υπάρχουν τα πρότυπα μεγέθη στην φυσική που ορίζονται από ειδικά όργανα ή υλικά που φυλάσσονται π.χ. στο Παρίσι! Μήπως τελικά η επιστήμη μας παραείναι συμβατική; Αν ναι, τότε θα αργήσει να βρεθεί στην φυσική η ``θεωρία των πάντων΄΄ και να γίνουμε θεοί! Επί τη ευκαιρία όμως, και για να μπούμε στα μονοπάτια της επιστημονικής φαντασίας, λέγεται ότι ο Αϊνστάιν είχε βρει την θεωρία των πάντων με το πείραμα της Φιλαδέλφειας με το οποίο εξαφάνισε ένα ολόκληρο πλοίο, δηλαδή τότε είχαμε ``διαχωρισμό΄΄ των 4 δυνάμεων της φύσης (μαγνητικές, βαρυτικές, ισχυρές και ασθενείς πυρηνικές δυνάμεις).

Γενικά στην επιστήμη επικρατεί ρευστότητα και οι απόψεις αλλάζουν καθημερινά! Το 2004 έγινε γνωστό πως ο πλανήτης Άρης είχε ζωή, αφού βρέθηκαν ίχνη νερού, ενώ κατά τον επιστήμονα Ντέιβιντ Γκρίνσπουν και στην Αφροδίτη υπήρχε ζωή και επίσης πριν 2 δις έτη είχε ωκεανούς. Επίσης, πολλοί επιστήμονες ποντάρουν στον δορυφόρο του Δία Ευρώπη και την πιθανή ύπαρξη ζωής στο νερό κάτω από τους πάγους που την καλύπτουν. Αυτά δείχνουν ότι τα πάντα είναι ευμετάβλητα στην επιστήμη. Το σωστό είναι όταν εκφράζετε μια άποψη να λέτε πάντα: ``πιθανόν΄΄, ``μάλλον΄΄, ``ίσως΄΄. Τίποτα δεν είναι σίγουρο. Η εποχή μας πάσχει πνευματικά από στερεότυπα. Δυστυχώς, σε μια εποχή που η γνώση και η πληροφορία διαδίδεται και εναλλάσσεται με τεράστια ταχύτητα, ο σύγχρονος άνθρωπος αδυνατεί να προσαρμοστεί στην γρήγορη εναλλαγή της πληροφορίας και έτσι καταφεύγει σε προκαταλύψεις και στερεότυπα.Άλλο, τεράστιο πρόβλημα πνευματικής υποβάθμισης, πέρα από τα στερεότυπα, είναι οι γενικεύσεις. Έτσι, πολλοί σήμερα κάνουν γενικεύσεις στηριζόμενοι σε ένα μονωμένο γεγονός.

Ακόμα και οι υποτιθέμενες αντικειμενικές γνώσεις στην ουσία εκφράζουν τον υποκειμενισμό των εκφραστών τους!!! Αντικειμενικό και βεβαιότητα 100% δεν υπάρχουν, τουλάχιστον στην επιστήμη. Αυτοί οι επιστήμονες (ιδίως ιατροί) που λένε - ``αν έχω άδικο θα σχίσω το πτυχίο μου΄΄ είναι βλάκες! Θα είχαμε τότε γεμίσει με σχισμένα πτυχία!!! Ιδιαίτερα στην ιατρική τα λάθη είναι πολλά (μάλιστα λένε κάποιοι αστειευόμενοι πως αν πρώτα δεν σκοτώσεις 2-3 ασθενείς, δεν γίνεσαι καλός ιατρός), αφού οι περισσότερες ασθένειες εμφανίζονται με άτυπη εικόνα (σε αντίθεση με την κλασσική εικόνα που περιγράφουν τα βιβλία και τις διαλέξεις των καθηγητάδων που κάνουν τους έξυπνους στους φοιτητές, αλλά στην κλινική δεν μπορούν να ξεχωρίσουν μια σκωληκοειδίτιδα ή μια συστροφή κύστεως ωοθήκης) και η πιθανότητα λάθους είναι γενικά μεγάλη ιδίως στους μη νοσοκομειακούς ιατρούς (δηλαδή στους ιδιώτες) στους οποίους μπορεί να διαφύγει μια σπάνια νόσος ή σύνδρομο (αλλά και στα νοσοκομεία συχνά πολλοί ασθενείς δεν έχουν ενημερώσει με σιγουριά από τους ιατρούς από τι πάσχουν, αλλά απλά τους δίδουν μια ``πιθανή διάγνωση΄΄ και τους φορτώνουν με μια σειρά, συχνά ανούσιων, εργαστηριακών ή απεικονιστικών εξετάσεων, για να καλύψουν την ανασφάλειά τους και να μειώσουν την πιθανότητα μήνυσης η οποία είναι πλέον μόδα, μαζί με την τριτοκοσμική κατάσταση του διασυρμού από τα σαρκοφάγα τηλεοπτικά κανάλια, αφού όταν πεθαίνει κάποιος ασθενής πάντα πιστεύεται ότι φταιει ο ιατρός, ακόμα και σε ``δικαιολογημένο΄΄ θάνατο όπως στο χειρουργείο, χωρίς φυσικά να λεω ότι δεν γίνονται εγκληματικά λάθη...

Επιστέφοντας από τα απαράδεκτα της ιατρικής στον σχετικισμό, θα τονίσω και πάλι ότι όλα είναι υποκειμενικά. Απλά, έχουν κάποια πιθανότητα να είναι αληθή... Ακόμα και αυτά που γράφω πρέπει να περάσουν από κόσκινο. Για παράδειγμα σε πολλά κείμενά μου προβάλλω τα ιδανικά και τις αξίες της αρχαίας Ελλάδος. Παρά ταύτα αν υπήρχε χρονομηχανή και πήγαινα στην αρχαία Ελλάδα είμαι ``σίγουρος΄΄ (μεγάλη πιθανότητα) ότι δεν θα μου άρεσε καθόλου! Στα κείμενά μου τονίζω τα καλά, τα θετικά της αρχαίας Ελλάδος. Δεν αναφέρομαι στα αρνητικά της αρχαίας Ελλάδος που είναι πάρα πολλά όπως για παράδειγμα οι συνεχείς (χωρίς σταματημό στην αρχαιοελληνική ιστορία στην οποία δεν θυμάμαι κάποια περίοδο χωρίς πολέμους) αδελφοκτόνοι πόλεμοι, οι συνεργασία των Σπαρτιατών με τους... Πέρσες, η μη συμμετοχή των Σπαρτιατών στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, το γεγονός ότι ο Μέγας Αλέξανδρος κατέλαβε την Ελλάδα και ανάγκασε τους Έλληνες να τον ανακηρύξουν αρχηγό τους (Λαμιακός πόλεμος, συνθήκη του Ισθμού), το γεγονός ότι όταν επιτέθηκαν οι Πέρσες στην αρχαία Ελλάδα πολλές πόλεις της κεντρικής και βορείου Ελλάδας πήγαν με το μέρος τους (ο Ηρόδοτος χρησιμοποιεί την πιο εύηχη λέξη ``μήδισαν΄΄), το γεγονός ότι η Θράκη και η Μακεδονία θεωρούνταν αρχικά βαρβαρικές περιοχές (το λεει και ο Ηρόδοτος για την Μακεδονία, ενώ η Θράκη ήταν σύμμαχος των Τρώων στον τρωικό πόλεμο), το γεγονός ότι η αρχαία Αθήνα είχε προσεταιριστεί το συμμαχικό ταμείο και, ως ΗΠΑ της εποχής (!), επέβαλλε (ενίοτε με στημένες επαναστάσεις όπως οργανώνουν σήμερα οι ΗΠΑ σε διάφορες άλλες χώρες) δικές της ``δημοκρατικές΄΄ (σαν τους ``democratics΄΄ των ΗΠΑ) κυβερνήσεις στις συμμαχικές πόλεις, ενώ αν αμφισβητούσαν την κυριαρχία της τις καταλάμβανε, έσφαζε τους κατοίκους της και μοίραζε τα εδάφη της με κληρουχίες σε Αθηναίους πολίτες κτλ.

Γενικά, θα έλεγα πως υπάρχουν πολλά στην αρχαιοελληνική ιστορία που μου προκαλούν έμετο. Αλλά, παρά ταύτα, δεν συμφωνείτε πως πρέπει να επιστρέψουμε στα αρχαιοελληνικά ιδανικά και αξίες; Κατά την αναγέννηση (στην αναγεννησιακή τέχνη τα περισσότερα θέματα είναι από την αρχαιοελληνική μυθολογία, αλλά και τα πρότυπα στην τέχνη είναι αρχαιοελληνικά - όπως τα αγάλματα) και στον διαφωτισμό οι Ευρωπαίοι ήταν ηλίθιοι που ανέτρεξαν στο αρχαιοελληνικό ιδεώδες; Γιατί να μην επιστρέψουμε και σήμερα όπου η μοναδική αξία που επικρατεί είναι το χρήμα και το κεφάλαιο;

Φυσικά, η εμμονή μου στα καλά στοιχεία της αρχαίας Ελλάδος (και ιδίως για την ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ) δεν έχει καμία σχέση με τυχόν ακροδεξιά τοποθέτησή μου, αφού πιστεύω (όπως και οι Γάλλοι πανεπιστημιακοί) ότι δεν υπάρχει καμία σχέση μεταξύ της σημερινής ανοργάνωτης Ελλάδας (που βρίσκεται 30 χρόνια πίσω σε σχέση με άλλες προηγμένες χώρες) με τους νεοέλληνες (που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι ο χαβαλές - διασκέδαση, η φυγοπονία και το πως θα κλέψουν την εφορία, θα λαδώσουν την πολεοδομία και άλλους δημόσιους οργανισμούς, πως θα χτίσουν το αυθαίρετο οίκημά τους, καθώς και το πώς θα ``φάνε΄΄ το κεφάλι του άλλου, μιας και το χαρακτηριστικό του νεοέλληνα είναι ο φθόνος) έχει καμία σχέση με την αρχαία Ελλάδα του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.

Εντούτοις τονίζω και πάλι την ανάγκη επιστροφής στα αρχαιοελληνικά ιδανικά και αξίες και ιδίως την αναθέρμανση της ιδέας της ΑΜΕΣΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Όμως, αφού ο δυτικός πολιτισμός στηρίζεται στην αρχαία Ελλάδα (και το κακέκτυπο αντίγραφό της: τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία), άρα και τα αρνητικά του δυτικού πολιτισμού ανάγονται και αυτά στην αρχαία Ελλάδα. Έτσι, η παγκοσμιοποίηση έχει και αυτή ρίζες στην αρχαία Αθήνα (τις ΗΠΑ της εποχής), καθώς και στον ``κοσμοπολιτισμό΄΄ της αυτοκρατορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αν και η ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ με όλα τα στοιχεία της ανάγεται στην ρωμαϊκή αυτοκρατορία όπως αναλύω στο κεφάλαιο ``ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ΄΄ στο κείμενό μου ``ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ΄΄.

Όμως, σίγουρα η επιστροφή στα αρχαιοελληνικά ιδανικά θα λύσει τα σημερινά προβλήματα; Δεν το εγγυώμαι απόλυτα! Αυτό γιατί πιστεύω ότι γενικότερα ο άνθρωπος ως ον είναι ατελές, έχει την τάση να εξουσιάζει τα ομοειδή του.Έτσι, ακόμα και με την άμεση δημοκρατία, ένα κράτος δεν αποκλείεται να καταντήσει σαν την αρχαία Αθήνα, δηλαδή να επιβάλλει την δύναμή του σε άλλα κράτη, όχι απλά γιατί φταιει το σύστημα της άμεσης δημοκρατίας, αλλά γιατί είναι στο DNA του ανθρώπου να επιβάλλει το δίκαιο της πυγμής, του ισχυροτέρου. Αυτό άλλωστε γίνεται ακόμα και στα παιδιά - ιδίως στο σχολείο (μάλιστα στην Αγγλία πρόσφατα είχε βγει και τηλεοπτικό σποτ να σταματήσει επιτέλους το ``bulling΄΄, δηλαδή το νταηλίκι και το δίκαιο του ισχυρού) και τις συμμορίες παιδιών (τα gungs στις ΗΠΑ). Άλλωστε, μην ξεχνάμε πως τα παιδιά είναι γενικά σκληρά, για παράδειγμα κοροϊδεύουν και πειράζουν στο σχολείο κάποιο παιδί με διανοητικό ή/και σωματικό πρόβλημα.

Συμπερασματικά στο κείμενο αυτό: τίποτα δεν είναι βέβαιο και σίγουρο. Γι' αυτό έκανα τεράστια προσπάθεια να απομακρύνω από τα κείμενά μου κάποια στερεότυπα και λανθασμένα στοιχεία π.χ. στο κείμενο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ από τη στιγμή που το εξέδωσα το 2002 έκανα δεκάδες μικροδιορθώσεις και προσθήκες μέχρι την τελική του έκδοση το 2003.

Εν κατακλείδι, κάθε άποψη και κάθε θέση έχει κάποια πιθανότητα αληθείας, και κάποια πιθανότητα μη αληθείας (όχι κατ' ανάγκη ψεύδους). Όταν μιλάτε και εκφράζετε μια άποψη αν λέτε ``πιθανόν΄΄ ή ``ίσως΄΄ ή ``μάλλον΄΄.

Επίσης, προσοχή στις γενικεύσεις, καθώς και στα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που μας κατακλύζουν από τη στιγμή που γεννιόμαστε οι φορείς κοινωνικοποίησης (οικογένεια, σχολείο, εκκλησία, στρατός) και διαιωνίζουν τα ΜΜΕ - ιδίως η τηλεόραση. Θα μου πείτε πως υπάρχουν πολλά στερεότυπα και ανεπιβεβαίωτα στοιχεία στα κείμενά μου. Συμφωνώ απόλυτα!!! Αλλά είπαμε πως δεν υπάρχει απόλυτο. Γι' αυτό ακριβώς έγραψα αυτό το κείμενο. Για να διαχωρίσετε, ακόμα και στα δικά μου κείμενα, τη ήρα (ζιζάνιο σιτηρών) από το στάρι! Να εντοπίσετε κάθε λάθος και να διυλίσετε - ως άλλο κώνωπα - κάθε άποψη (δική μου ή άλλων), χωρίς όμως να καταπιείτε την κάμηλο!!!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

1) Στο δεκαδικό σύστημα υπάρχουν ανακρίβειες - όπως το γνωστό π (3,14...) στη γεωμετρία - που αίρονται με την αναγωγή στο επταδικό σύστημα! Το δεκαδικό σύστημα, όπως και η ευκλείδειος γεωμετρία (που δεν ισχύει στον μακρόκοσμο - παρά μόνον ως τον Δία) και οι διάφορες παγκόσμιες σταθερές της φυσικής και τα αξιώματα των μαθηματικών αποτελούν συμβάσεις που ίσως απομακρύνουν τους επιστήμονες από την σωστή θεώρηση του κόσμου και την ανακάλυψη της θεωρίας των πάντων ή θεωρίας των ενοποιημένων δυνάμεων.

2)Στην ιατρική καταρρίφθηκε η άποψη ότι έχουμε 100000 γονίδια στον πυρήνα του κάθε κυττάρου μας και διαπιστώθηκε πως τελικά είναι 30000. Στην νευροφυσιολογία καταρρίφθηκε και ο μύθος περί αδιαιρέτων νευρικών κυττάρων, αφού δαπιστώθηκε ότι νευρικά κύτταρα στην περιοχή του ιπποκάμπου στον εγκέφαλο διαιρούνται (η περιοχή αυτή σχετίζεται με τη μνήμη, τη μάθηση, την ψυχική διάθεση και τα συναισθήματα). Τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος μεταβάλλουν την εντροπία του εγκεφάλου και προάγουν την δημιουργία διακλαδώσεων και συνάψεων μεταξύ των νευρικών κυττάρων, καθώς και την μετάδοση νευροδιαβιβαστών (χημικές ουσίες)! Τα πάντα είναι χημεία, ακόμα και η ζωή!

3)Στην φυσική διαπιστώθηκε πως το νετρίνο έχει τελικά απειροελάχιστη μάζα (δηλαδή ενέργεια) και επίσης πειραματικά έγινε κβαντική τηλεμεταφορά! Όλα, λοιπόν, είναι ανατρέψιμα και οι γνώσεις μεταβάλλονται συνεχώς.

4)Επιτέλους στην εποχή μας πρέπει να σταματήσει η πίστη πως ότι μάθαμε στο σχολείο είναι απόλυτο. Όλα είναι θεωρίες. Ακόμα και η ιστορία βασίζεται σε υποκειμενικές απόψεις και ενίοτε αδιασταύρωτες περιγραφές ιστορικών. Μόλις τον 20ο αιώνα μ.Χ. η παγκόσμια ανάπτυξη της δημοσιογραφίας οδήγησε στην καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με τα γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο. Αλλά και πάλι τα γεγονότα παρουσιάζονται φιλτραρισμένα και μη αντικειμενικά. Άλλωστε, σήμερα τα ΜΜΕ είναι πλυντήρια εγκεφάλων!

5)Τελικά, ο Θεός ο ίδιος γνωρίζει την πραγματικότητα!!! Έχει την θέασή της (>Θεός) και ίσως με την θέωσή μας να έχουμε θέα της αληθείας. Τουλάχιστον πλατωνικά!


Hosted by uCoz